Change Management
Uitgeverij
De eigenaar van een kleine uitgeverij van een magazine opererend in een nichemarkt heeft te maken met zwaar (financieel) weer. Dalende advertentieopbrengsten en gesubsidieerde concurrentie vanuit de overheid. Hierdoor zoeken meerdere magazines naar dezelfde lezers en abonnees. Een change management proces is van groot belang om te blijven overleven in de veranderende wereld. Als je in een niche opereert, is het vervolgens erg lastig een nieuwe niche te vinden, als de verzadiging op het onderwerp langzaam intreedt.
De overgang / Change Management
De uitgeverij bood de doelgroep al meer dan alleen een magazine. Het was al een platform voor discussie. De nieuwe markt is gevonden door aan te sluiten op kracht van het klantennetwerk en de ambassadeurs. Nu publiceert de uitgeverij minder magazines, maar verzorgt nu voor dezelfde doelgroep ook management trainingen. Dat doet zij bij bedrijven, maar ook bij not for profit instellingen. Tot slot kunnen individuele abonnees ook speciale cursussen volgen.
De kracht van de voormalige uitgeverij ligt bij de eigenaar. Zij is een grote netwerker, ideeëngenerator en verspreider van de boodschap en heeft toegang in veel bestuurskamers. Zij is zelf in staat tot het realiseren van change management bij haar klanten. Maar heeft dat nu zelf ook moeten ondergaan. Dat kostte pijn.
Zakelijke directievoering
De eigenaar heeft Drive 128 gevraagd te acteren als de zakelijke directeur (op parttime basis) binnen de organisatie. Dit hield de ondersteuning in bij de zakelijke onderhandeling met externe partijen en intern de focus aanbrengen op de nieuwe ontwikkelingen.